In Blog

Capitolul 4 - Date utile din cercetari pentru afaceri

4.1 Introducere

Cum am amintit in capitolul anterior, exista numeroase informatii disponibile din surse externe intreprinderii tinta care pot fi folosite pentru a identifica posibile intreprinderi sau sectoare de activitate tinta, sau pentru a aprofunda evaluarea nevoilor. In acest capitol, vom explora cateva surse deosebit de importante de informatii. Totusi, continutul capitolului nu poate acoperi toata gama de informatii disponibile, care trebuie consultate in vederea elaborarii unui plan de afaceri bine documentat.

Sursele de date si informatii mentionate in acest capitol se concentreaza pe trei teme principale:

  • Conditiile de munca in Uniunea Europeana
  • Abordari ale elaborarii de planuri de afaceri

Explorand aceste teme, nu intentionam o prezentare cuprinzatoare a lor, ci doar a materialui in care pot fi folosite informatiile in elaborarea de planuri de afaceri.

4.2 Conditiile de munca in Uniunea Europeana

Exista numeroase surse de informatii potentiale despre conditiile de munca din Uniunea Europeana si efectele acestora asupra afacerilor – printre care: Fundatia Europeana pentru imbunatatirea conditiilor de viata si de munca, anchete ale fortei de munca din Uniunea Europeana si Agentia europeana de sanatate si securitate in munca. Fiecare dintre aceste agentii culege tipuri diferite de informatii din diverse surse, astfel incat fiecare ofera o perspectiva diferita asupra conditiilor de munca. De pilda, Agentia europeana de statistica culege informatii de la autoritatile nationale de stat de statistica si de la organizatii de experti; anchetele fortei de munca din UE culeg informatii direct de la esantioane de persoane de varsta activa, in timp ce Fundatia Europeana culege informatii din mai multe surse: anchete directe ale persoanelor de varsta activa, informatii culese de cercetatori si, in unele cazuri, informatii culese de reprezentantii lor la nivel national.

Din cele mai recente anchete putem gasi multe informatii de interes in procesul de elaborare a unui plan de afaceri. Acestea pot fi folosite in identificarea sectoarelor si grupurilor tinta si in sprijinul evaluarii nevoilor anumitor intreprinderi. Urmatoarele pagini contin cateva date din ultima ancheta (2005) ce pot fi folosite – vi se va cere sa identificati modurile in care pot fi folosite.

Figura 4: Factori de risc profesionali
Figura 5: Munca afecteaza sanatatea: boli de inima
Figura 6: Munca afecteaza sanatatea: tulburari de somn
Figura 7: Munca afecteaza sanatatea: dureri musculare
Figura 8: Autonomie in alegerea metodelor de lucru
Figura 9: Gradul de satisfactie in ce priveste conditiile de munca
Caseta nr. 7
REFLECTIE 1 – Conditiile de munca in Romania

Cele sase figuri de mai sus contin date din AECM 2005, prezentand comparativ date privind conditiile de munca in Romania si UE-27. Au fost selectate acestea deoarece sugereaza ca Romania are un risc mai mare decat media pe cele 27 tari UE (totusi, aceasta nu este valabil pentru toate elementele anchetei). Analizand aceste grafice, raspundeti la urmatoarele intrebari:

Considerati ca datele corespund situatiei reale?
In ce sectoare de activitate este mai probabil sa gasiti asemenea conditii de munca?
VA RUGAM SA SPECIFICATI PENTRU FIECARE FIGURA IN PARTE

Daca datele corespund realitatii din sectoarele dv tinta, ce alte investigatii sunt necesare pentru a putea intelege mai aprofundat nevoile si riscurile ?
VA RUGAM SA SPECIFICATI PENTRU FIECARE FIGURA IN PARTE

Cum puteti folosi aceste date pentru a identifica un domeniu potential pentru elaborarea unui plan de afaceri?

4.3 Abordari ale elaborarii de planuri de afaceri

Exista mai multe tipuri de abordari in practica elaborarii de planuri de afaceri, iar acestea au fost descrise in capitolul 1. In aceasta sectiune, va prezentam cateva surse de informatii utile in elaborarea planurilor de afaceri in relatie cu problema angajatilor. Se va pune accentul pe informatii calitative mai degraba decat pe cele obtinute din anchete si raportari.

Sunt descrise succint aici doua surse de informatii:

  • Pagina de internet a Fundatiei Europene: Baza de date cu angajatii
  • Pagina de internet a Retelei europene de afaceri: diverse studii de caz

Una dintre problemele cu care se confrunta procesul de elaborare a planurilor de afaceri este identificarea de informatii despre tipurile de actiuni optime pentru nevoi specifice. Aceasta nu inseamna doar identificarea bunelor practici, ci si gasirea de idei de actiuni. De multe ori antreprenorii depasesc cu greutate domeniul lor limitat de cunostinte cand e vorba de elaborarea de actiuni. O sursa de inspiratie o constituie informatiile din studiile de caz ale actiunilor elaborate din diverse perspective, de catre echipe multi- sau interdisciplinare.

Este important sa va ganditi la eventuale actiuni inca din primele etape ale procesului de elaborare a planului de afaceri. Este posibil sa fie nevoie sa planificati cateva actiuni intr-o etapa precoce si este important sa stiti cum au abordat altii aceleasi probleme cu care va confruntati.

Dupa ce ati evaluat natura nevoilor grupului tinta, urmeaza etapa in care va ganditi ce actiuni trebuie organizate. De exemplu, daca vom continua pe tema angajatilor, orice analiza a problemelor cu care se confrunta ei va stabili ca acestia au multe nevoi si ca acestea nu se limiteaza la cele legate de sanatate. Drept urmare, orice solutie menita sa corecteze aceste probleme trebuie sa aiba mai multe aspecte.

Uniunea Europeana, in cadrul unui studiu bifazic al bunelor practici in gestionarea problemelor legate de angajare la nivelul intreprinderii1, a identificat urmatoarele opt elemente de bune practici din mai multe studii de caz din toata UE.

  • Recrutarea fortei de munca
    • Trebuie ca angajatii sa aiba sanse egale sau mai mari de a accede la posturi vacante si ca potentialii solicitanti sa nu fie discriminati
  • Formare, instruire si perfectionare pe termen lung
    • Trebuie ca angajatii sa nu fie omisi de la cursurile de formare si avansari, sa li se ofere sanse si ca metodele de instruire sa fie adaptate si sa fie luate masuri pentru a se compensa eventuale discriminari din trecut
  • Avansarea in cariera
    • Sunt necesare prevederi care sa impuna sanse egale de progres, compensatii pentru discriminari din trecut
  • Plan de lucru flexibil
    • Oferind o flexibilitate mai mare a planului sau ritmului de lucru, cu ajustari ale echilibrului dintre viata personala si munca
  • Protectia si promovarea sanatatii si proiectarea locului de munca
    • Optimizarea proceselor de productie si organizarea muncii astfel incat sa li se permita angajatilor sa-si indeplineasca cu succes sarcinile de serviciu, asigurandu-le in acelasi timp conservarea sanatatii si a capacitatii de munca
  • Schimbarea locului de munca
    • Coordonarea sarcinilor de serviciu cu capacitatea angajatului
  • Abordari cuprinzatoare
    • Abordari care includ mai multe dintre elementele de mai sus

Trebuie subliniat ca, desi astfel de abordari cuprinzatoare ale nevoilor angajatilor sunt necesare, nu se asteapta ca aceste solutii si actiuni sa fie implementate exclusiv de antreprenori. Strategia sustinuta de Ghidurile UE implica recurgerea la o echipa multidisciplinara care include, dar nu este formata exclusiv, membri cu experienta in sanatate in munca.

Sunt elaborate, de asemenea, o baza de date cu multe cazuri de bune practici, dintre care unele implica actiuni pe termen lung, foarte sugestive pentru multe dintre elementele acestor bune practici.

Caseta nr. 8
ACTIVITATEA 2 – Identificarea bunelor practici la firme existente

Mergeti la baza de date cu domeniile economice:
http://www.eurostat.europa.eu/

Vedeti cate cazuri puteti gasi care contin printre altele actiuni in domeniul in care sunteti interesat.

Ce alte elemente se gasesc pe langa cele economice?
Ce tipuri de populatii fac parte din aceste afaceri?

Scopul acestui capitol era descrierea materialui in care pot fi gasite si utilizate datele si informatiile disponibile in procesul de evaluare a nevoilor. Pe scurt, pot fi gasite informatii la nivel transnational (sau national) si pot fi folosite la:

  • Identificarea grupurilor sau sectoarelor cu riscuri ridicate, adica identificarea nevoilor generale ale potentialilor clienti;
  • Identificarea problemelor ce vor fi incluse in evaluarea nevoilor;
  • Identificarea modelelor de bune practici ce pot fi folosite in sprijinul documentarii masurilor ce pot fi luate;

In plus, se pot obtine informatii utile in imbunatatirea procesului de elaborare a unui plan de afaceri.

Cu toate acestea, trebuie subliniat ca foarte rar pot fi declansate planuri de afaceri doar pe baza datelor obtinute din afara domeniului tinta. La material ideal, acestea vor identifica probleme generale ce trebuie abordate si solutii generice ale acestor probleme. Pentru ca un plan de afaceri sa aiba o baza solida, este esentiala folosirea surselor de date din interiorul intreprinderii, chiar daca acestea exista sau nu. Capitolul urmator va ofera exemple de modalitati concrete de actiune.

Recommended Posts

Leave a Comment

metode de culegere de informatii, informatii in afaceriplan de afaceri, date pentru plan de afaceri
%d bloggers like this:
Skip to toolbar