In Blog

Capitolul 3 - Metode de culegere de informatii si date

3.1 Introducere

Acest capitol prezinta cateva metode de colectare de date in scopul elaborarii si implementarii planurilor de afaceri. Se concentreaza in principal asupra primelor doua etape ale procesului de implementare, mai precis etapele Primul pas si Documentare / Culegerea informatiilor. Acest capitol are drept scop familiarizarea cititorului cu utilizarea datelor din statistici oficiale si cu necesitatea realizarii de anchete analitice in scopul crearii unor baze solide pentru elaborarea planurilor de afaceri.

Este descrisa succint fiecare dintre aceste metode de culegere de date. Totusi, cea mai mare parte a capitolului este dedicata exemplelor reale ce pot ilustra problemele, posibilitatile si complexitatea procesului.

3.2 Studierea datelor oficiale

Studierea datelor oficiale se refera la culegerea de informatii preexistente. In principal, consta in identificarea si analiza surselor relevante de informatii privind nevoile concrete si posibile ale intreprinderii tinta si angajatilor sai. Aceste informatii pot proveni din afara intreprinderii, cum ar fi internet sau alte informatii publicate. De asemenea, pot proveni din interiorul intreprinderii tinta, varianta preferabila, deoarece aceste informatii pot evalua mult mai corect nevoile ce trebuie rezolvate.

Atunci cand se obtin informatii din exterior, acestea pot fi obtinute in urmatoarele scopuri:

  • Identificarea informatiilor generale care caracterizeaza intreprinderea tinta sau sectorul de activitate din care face parte
  • Obtinerea de informatii specifice despre nevoile potentiale ale intreprinderii sau fortei de munca
  • Obtinerea de informatii despre modelele de bune practici
  • Identificarea liniilor directoare in elaborarea si implementarea activitatilor
  • Obtinerea de informatii externe privind indicatorii de rentabilitate si fezabilitate sau de profitabilitate in general, care pot fi folosite ca reper

Sursele interne de date care exista deja pot include:

  • Informatii despre rentabilitate (pe termen scurt si lunga)
  • Rapoarte privind profitul
  • Rapoarte privind resursele umane
  • Rapoarte privind activitatea in intreprindere (fie ca rapoarte independente, fie ca parte din rapoartele cuprinzatoare privind productia, resursele umane si mediul)
  • Defectiuni/opriri in productie
  • Evaluari anterioare ale riscurilor

Informatiile obtinute din date preexistente in documentele oficiale ale intreprinderii pot fi folosite in mai multe scopuri:

  • Stabilirea contextului si orientarea prioritatilor de actiune din urmatoarea etapa, evaluarea nevoilor
  • Identificarea problemelor principale ce trebuie abordate la evaluarea nevoilor
  • Identificarea valorilor de referinta din evaluari anterioare ale nevoilor
  • Identificarea nevoilor principale ale intreprinderii si ale angajatilor acesteia
Caseta nr. 5
ACTIVITATEA NR 1 – Utilizarea surselor de date oficiale

Urmeaza sa efectuati o evaluare de risc intr-o afacere de constructii. Stiti ca sectorul constructiilor este printre cele mai riscante sectoare de activitate. Totusi, s-a descoperit ca domeniul a primit numeroase cereri de prestari de servicii din partea clientilor si ca exista rate ridicate de profitabilitate.

Folosind urmatoarele doua pagini de internet, identificati informatiile disponibile care va pot ajuta in evaluarea nevoilor in legatura cu constructiile si piata din acest sector.

http://eurostat.eu

http://www.insse.ro

3.3 Anchete de evaluare a nevoilor

Pentru efectuarea unei evaluari a nevoilor pot fi folosite numeroase surse de informatii – unele pot exista deja in interiorul sau in afara intreprinderii, altele vor trebui aflate. Tabelul de mai jos descrie cateva detalii despre tipurile si sursele de informatii care pot fi folosite in procesul de Evaluare a nevoilor.

Caseta 6 contine o descriere a unui instrument de evaluare a nevoilor care a fost elaborat si folosit in multe planuri de afaceri.
Inainte de a porni la drum in afaceri este nevoie sa faceti o evaluare a ideii dumneavoastra de afaceri pentru a vedea daca exista si o oportunitate de afacere. Astfel, trebuie sa evaluati daca ideea dumneavoastra vine sa acopere o nevoie reala, daca piata este pregatita pentru ea si daca va va asigura un profit rezonabil, direct proportional cu riscurile asumate.

Un instrument util care va va ajuta sa va evaluati ideea de afaceri este modelul RAMP. Acronimul RAMP vine de la:

  • Return – Randamentul investitiei
  • Advantage – Avantajul competitiv
  • Market – Piata
  • Potential – Potentialul afacerii

Fiecare din cele patru elemente este analizat prin intermediul unor intrebari cheie, incluse in tabelul de mai jos.

Cititi continutul instrumentului de evaluare a nevoilor si observati urmatoarele puncte:

  • Chestionarul contine mai multe chestionare standard (de pilda, chestionarul STEP, analiza SWOT, fluxul de numerar etc).
  • Chestionarul contine mai multe elemente adaptate, care au fost elaborate in scopul abordarii unor probleme specifice din intreprinderea tinta. Acestea au inclus elemente ca exit-ul si tipurile de actiuni ce pot fi intreprinse.
  • Instrumentul de evaluare a nevoilor acopera o gama larga de domenii. Aceasta acoperire larga permite elaborarea de planuri de afaceri tintite si abordarea atat a problemelor specifice domeniului, cat si generale.
  • Chestionarul intreaba participantii despre diferitele tipuri de actiuni preferate – astfel se obtin informatii utile in stabilirea prioritatii actiunilor in etapele ulterioare de implementare a planului de afaceri.
  • Instrumentul contine cateva intrebari cu raspuns deschis, precum si dintre cele cu raspuns fix. Intrebarile cu raspuns deschis ofera raspunsuri calitative care pot fi foarte utile in identificarea de probleme care altfel ar fi omise sau care pot fi de ajutor in stabilirea prioritatilor de actiune. In plus, acestea pot oferi informatii pretioase despre intreprindere care vor ajuta in procesul de elaborare a planului de afaceri.

Acest instrument de evaluare a nevoilor este unul cuprinzator – nu toate instrumentele de acest gen acopera aceeasi gama de probleme si nici nu trebuie intotdeauna sa fie atat de detaliate. Totusi, este bine sa existe un instrument (sau un set de instrumente) care sa acopere o gama larga de probleme, care sa poata fi adaptat conditiilor locale si care sa contina un amestec de standarde si chestionare particularizate.

Caseta nr. 6
Modelul RAMP de evaluare a ideilor de afaceri
R – Return (Randamentul investitiei)
Profitul

Este ideea de afaceri profitabila?

Veniturile vor depasi cheltuielile?

Strategia de exit

Aveti o strategie de exit?

Intentionati sa vindeti compania sau sa o listati la bursa?

A – Advantage (Avantajul competitiv)
Structura costurilor

Care este oferta furnizorilor?

Cat va costa fiecare element pentru a fi achizitionat sau produs?

Un instrument util pentru realizarea acestei activitati este: matricea de analiza comparativa a furnizorilor.

Barierele de intrare pe piata

Exista o competitie crescuta?

Exista reglementari specifice?

Sunt necesare anumite patente si brevete?

Este nevoie de un capital initial mare?

Cu cat sunt mai multe bariere la intrarea pe piata cu atat mai dificil va fi accesul dumneavoastra si sansele de succes.

Printre instrumentele utile care va pot fi de ajutor in acesta etapa a analizei se numara template-urile:

Analiza competitivitatii, Matricea de analiza comparativa a concurentilor, Analiza STEP si Analiza SWOT.

Drepturi de proprietate intelectuala

Detineti astfel de drepturi de proprietate intelectuala (brevete, patente, licente exclusive) care sa va ofere un avantaj competitiv in fata potentialilor concurenti?

Canalele de distributie

Cum va veti vinde produsul/serviciul?

Il veti vinde direct catre consumatori sau prin intermediul furnizorilor, il veti vinde en-gross sau en-detail?

Dezvoltarea unui sistem de distributie unic poate reprezenta un avantaj competitiv important.

M – Market (Piata)
Nevoia

Exista o nevoie reala pe piata care poate fi acoperita prin intermediul produsului/serviciului oferit de dumneavoastra?

Indiferent cat de interesanta pare ideea, asigurati-va ca exista o problema sau o nevoie reala la care produsul/serviciul dumneavoastra ofera o solutie.

Piata tinta

Cine sunt cumparatorii?

Cine sunt utilizatorii?

Care sunt caracteristicile demografice ale grupului tinta?

Un instrument util pentru realizarea segmentarii pietei este template-ul:

Criterii de segmentare clienti.

Pretul

Care va fi pretul standard de vanzare?

Pretul practicat va va asigura un profit rezonabil?

Cum este pretul prodului/serviciului dumneavoastra in raport cu cel al concurentei?

P – Potential (Potentialul afacerii)
Riscuri vs. Recompense

Cat de riscanta este oportunitatea de afacere?

Riscul asumat va fi direct proportional cu beneficiile obtinute?

Un instrument util in analiza acestor aspecte este template-ul:

Matricea de analiza a riscurilor.

Riscuri vs. Recompense

Echipa pe care o aveti este potrivita pentru afacerea pe care doriti sa o desfasurati?

Dumneavoastra sau cineva din echipa dumneavoastra detine expertiza specifica pe domeniul de activitate in cauza?

Sincronizarea

Este piata pregatita pentru produsul/serviciul dumneavoastra?

S-ar putea sa aveti o idee geniala, dar daca nu gasiti clienti pentru ea, nu veti reusi sa transformati afacerea intr-o activitate de succes.

Obiectivele afacerii vs. Obiectivele echipei

Conceptul de baza al afacerii se potriveste cu obiectivele dumneavoastra personale sau cu ale echipei cu care veti porni la drum?

Este important sa existe acesta potrivire, avand in vedere ca perioada de inceput a unei afaceri cere extrem de mult timp, munca si implicare pentru a transforma oportunitate intr-un succes.

3.4 Evaluarea nevoilor si a riscului in contextul elaborarii planulu de afaceri

Desi in materialele urmatoare vom prezenta definitiile oficiale ale evaluarii nevoilor si a riscului, aici vom aborda succint relatia dintre evaluarea nevoilor, o practica preluata din traditia planurilor de proiect, si evaluarea riscului, o abordare preluata din traditia financiar – bancara.

In mare, ambele metode se ocupa cu obtinerea de informatii care urmeaza a fi utilizate in scopul identificarii si ierarhizarii riscurilor, precum si ca baza pentru masuri tintite care pot fi luate in vederea promovarii, protectiei si acttiiunilor in relatie cu afacerea. Metodele folosite si sursele de informatii utile in cele doua procese sunt usor diferite.

In plus, fiecare se concentreaza asupra unor aspecte usor diferite. Evaluarea riscului se ocupa de obicei cu factori de risc profesionali (desi nu ar trebui sa fie asa), in timp ce evaluarea nevoilor se ocupa atat cu factori de risc profesionali, cat si neprofesionali. Mai mult, evaluarea nevoilor tinde sa adopte o abordare mai ampla in ce priveste informatia utilizata – anume date obiective, dar si subiective – in timp ce evaluarea riscului trateaza doar cu informatii obiective.

Tabelul de mai jos evidentiaza cateva dintre diferentele principale dintre cele doua metode.

Tabel 4: Comparatie intre evaluarea nevoilor si a riscului
Element Evaluarea nevoilor Evaluarea riscului
Tipul de informatii
  • Date sociale
  • Politici ale intreprinderii
  • Surse documentare din interiorul si din afara intreprinderii tinta
  • Anchete de opinie in randul angajatilor
  • Indicatori administrativi
  • Surse documentare
  • Bilanturi de mediu
Surse de informatii
  • Surse documentare
  • Internet
  • Informatii publicate
  • Conducere
  • Angajati
  • Surse documentare
  • Internet
  • Informatii publicate
  • Informatii privind materiile prime
  • Masuratori de mediu
Metode folosite
  • Anchete ale angajatilor
  • Analiza documentelor intreprinderii
  • Dosarele de personal ale angajatilor
  • Vizita in intreprinderi
  • Anchete tip chestionar
  • Masuratori obiective
Rezultatele procesului
  • Evaluarea preferintelor, a nevoilor si a riscurilor care influenteaza starea generala de sanatate a angajatilor
  • Identificarea celor mai mari riscuri profesionale din punctul de vedere al sanatatii si securitatii
Momentul in procesul de elaborare a planului de afaceri
  • Inainte de identificarea actiunilor necesare
  • Inainte de evaluarea riscului
  • Inainte de elaborarea si implementarea actiunilor
  • Dupa evaluarea nevoilor

In afara acestor diferente in stilul de abordare, exista diferente si in momentul efectuarii. In timp ce ambele metode au loc inainte de elaborarea si implementarea actiunilor, evaluarea nevoilor trebuie sa preceada evaluarea riscului, deoarece evaluarea riscului este, de obicei, o metoda mai detaliata, care are nevoie de informatii pentru a identifica problemele care trebuie evaluate. (Aceste informatii pot proveni din procesul de evaluare a nevoilor.) Figura de mai jos ilustreaza relatia temporala si principalele diferente dintre cele doua procese.

Figura 3: Relatia dintre evaluarea nevoilor si a riscului in contextul elaborarii planului de afaceri

Totusi, trebuie subliniat ca evaluarea riscului poate preceda evaluarea nevoilor, mai ales atunci cand evaluarea riscului este facuta din ratiuni de aliniere la prevederile legale. Cu toate acestea, avand in vedere ca evaluarea riscului este o procedura tintita si detaliata, este logic ca aceasta sa se faca dupa o evaluare generala a nevoilor.

Recommended Posts

Leave a Comment

surse de date pentru afaceri
%d bloggers like this:
Skip to toolbar