In Blog

Cateva elemente de comunicare - metode de comunicare

    • 5.1 Comunicat de presa
    • 5.2 Interviuri
    • 5.3 Conferinta de presa

Exista o larga gama de metode prin care oamenii pot comunica intre ei si in general se folosesc mai multe metode pentru a comunica un mesaj catre public.

In contextul afacerii, este important sa se identifice metoda cea mai adecvata si mai accesibila pentru comunicarea cu persoane sau grupuri specifice (angajatori, angajati, parti interesate etc).

Foarte adesea, pentru rezolvarea problemelor din afaceri cel mai eficient mod de comunicare este mass media. S-a demonstrat ca mass media reprezinta cea mai buna sursa de informare pentru aspecte legate de arketing, promovare si ca ea poate genera schimbari; din aceste motive mass media este preferata de persoanele care vizeaza sa influenteze conduita diverselor grupuri de persoane (publicul larg, angajatori, angajati, parti interesate etc).

Caseta nr. 15.

Reflectie

„Materialele media reprezinta un mandat pentru suport. O declaratie dintr-o scrisoare sau un slogan pe un poster reprezinta expresia opiniei unei persoane; citata intr-un ziar, ea devine o expresie a opiniei publice.” (Mark Lattimer, The Campaigning Handbook, Second Edition)

In general pentru comunicarea cu mass media sunt folosite urmatoarele metode: comunicat de presa, interviu, conferinta de presa.

5.1 Comunicatul de presa

Un comunicat de presa trebuie sa prezinte o stire in cateva secunde. Desi centrele media utilizeaza comunicatele de presa asa cum sunt receptionate, acestea reprezinta adesea baza unui articol sau a unui interviu.

La fel de importante ca si continutul unui comunicat de presa sunt forma sau aspectul sau.

Caseta nr. 16.

Criteriul pentru un comunicat de presa eficient

Atrage atentia cititorului de la bun inceput?

Titlul comunica cititorului informatia?

Titlul „vinde” stirea?

Primul paragraf evidentiaza cel putin doua intrebari (cine, ce, cand, unde si de ce) care explica de ce stirea este importanta?

Al doilea paragraf abordeaza toate celelalte intrebari?

Ati pus la inceput cele mai importate informatii si declaratii?

Ati identificat fara echivoc pozitia si afilierea persoanelor declarante?

Cea mai importanta stire este prima? Incepeti prin a oferi cititorului concluzia, continuati cu cele mai importante informatii care o genereaza si incheiati cu informatii care o sustin. Astfel veti permite editorilor materialului sa retina esenta informatiei chiar daca ajusteaza materialul.

Paragraful de inchidere reafirma pe scurt obiectivul campaniei sau organizatiei dvs.?

Textul este concis, usor de citit si de inteles?

Informatia este exacta? Ati reverificat toate faptele si cifrele?

Toate atributiile si sursele sunt complete? Toate numele si functiile sunt corecte?

Ati evitat jargonul si ati explicitat acronimele prima data cand le-ati folosit?

Toate citatele sunt utilizate corespunzator pentru a exprima opinii si pentru a prezenta idei, si nu pentru a „umfla” stirea?

Ati oferit un web-site relevant sau alte informatii pentru referinta?

Ati oferit un punct de contact cu un nr. de telefon la inceputul sau la sfarsitul comunicatului de presa?

Comunicatul identifica clar cand va fi publicata informatia (de ex., „Pentru publicare la 0 a.m. Joi, 7 noiembrie”)?

5.2 Interviuri

Fiecare tip de centru media necesita pregatiri diferite, iar noi va prezentam principalele tipuri de interviu si cateva recomandari pentru pregatirea acestuia:

  • – Interviu in presa: in interviu in presa scrisa trebuie pregatit cu mare atentie si cu cat mai multe informatii actualizate posibil: identificarea cercetarilor la care se poate face referire, raspunderea la intrebari in scris. Daca aveti un material de referinta bine intocmit, comunicati-l reporterului astfel incat acesta sa apeleze la el atunci cand scrie articolul. Daca este posibil, luati-va notite in timpul interviului pentru a va asigura ca puteti reveni asupra celor spuse in cazul in care va trebuie sa corectati articolul ulterior.
  • – Interviu TV: Interviurile TV reprezinta tipul de interviu care necesita cea mai riguroasa pregatire, insa dat fiind numarul mare de privitori si impactul combinat al cuvintelor si imaginii dvs., ele se pot dovedi foarte puternice. Cand va pregatiti, trebuie sa aveti in vedere atat informatia pe care o transmiteti cat si imaginea pe care o prezentati. Producatorul sau moderatorul va vorbi cu dvs. si va identifica subiectul care urmeaza sa fie discutat. Veti raspunde la cateva intrebari si vi se va cere sa repetati cateva declaratii. Chiar daca faceti o treaba foarte buna, este posibil sa beneficiati de numai 0 secunde de transmisie.
  • – Interviu radio: Nu trebuie sa va faceti la fel de multe griji legate de infatisare precum in cazul interviului TV, insa trebuie sa fiti foarte succint si clar in ceea ce spuneti, deoarece nu va va mai ajuta imaginea in transmiterea mesajului. Cand reporterul va solicita interviul, edificati-va daca interviul este sau nu in direct, respectiv daca declaratiile dvs. vor fi transmise imediat fara posibilitatea de editare, sau daca sunt pre-inregistrate. Majoritatea interviurilor radio sunt inregistrate si se desfasoara prin telefon. Reporterii va vor edita declaratiile astfel incat sa corespunda cu timpul alocat. Este important sa apelati la propozitii scurte si concise.

Pregatirea unui interviu pare a reprezenta un efort intens investit intr-o expunere de scurta durata, insa cateva cuvinte bine alese si bine folosite pot avea un efect mai mare decat discutiile ample la nivel individual datorita publicului numeros al mass media. Este esential sa stiti sa folositi cele 2 secunde sau 2 propozitii in mod strategic prin lansarea mesajului si directionarea sa spre publicul vizat.

5.3 Conferinta de presa

Organizarea unei conferinte de presa reprezinta o buna metoda de transmitere a informatiilor catre media. Inainte de planificarea conferintei, determinati daca aveti un motiv puternic pentru a organiza asa ceva, precum disponibilitatea unor noi informatii sau un alt eveniment semnificativ. Daca puteti aborda un punct de vedere local pentru stire sau daca puteti crea o viziune locala a unei stiri nationale, aveti mai multe sanse ca centrele media locale sa participe la conferinta dvs. si sa foloseasca informatiile. Pentru a asigura desfasurarea corespunzatoare a conferintei dvs., parcurgeti urmatoarele etape:

  • – Mai intai, identificati locatia.
  • – Stabiliti data si ora. Identificati dinainte care este cea mai buna ora pentru a invita reporterii si programati conferinta la ora respectiva, apoi stabiliti durata ei (in general cel mult 30 pana la 45 minute).
  • – Alegeti purtatorii de cuvant. Stabiliti persoanele care vor vorbi la conferinta de presa, si care va fi subiectul abordat de fiecare persoana. In general, cineva va face o declaratie de deschidere (5 pana la 10 minute), urmata de ceilalti vorbitori care pot prezenta alte perspective sau informatii secundare (0 pana la 5 minute). Timpul ramas va fi destinat intrebarilor si raspunsurilor. Numirea unui moderator care sa directioneze intrebarile spre participantii relevanti reprezinta o buna metoda pentru mentinerea ordinii. Invitati personaje publice. In primele etape ale procesului de planificare invitati „VIP-uri” precum guvernatorul, primarul sau alte personaje publice. Astfel veti spori posibilitatea de participare. Prezenta acestor personaje publice poate oferi mai multa substanta mesajului dvs. Pe masura ce data conferintei se apropie, aveti grija sa nu existe anulari. Nu trebuie sa promovati prezenta unor persoane care nu pot participa. Asigurati legatura cu personalul de relatii publice al acestor persoane.
  • – Identificati care sunt imaginile ce vor transmite cel mai bine mesajul dvs. Puteti crea imagini marite sau postere-gigant care sa ilustreze concluziile dvs.

Un specialist in marketing si promovare trebuie sa stie cand si cum sa apeleze la mass media. Aceste metode de comunicare pot fi folosite atunci cand se doreste ca mesajul sa ajunga la mai multe populatii-tinta si sa se dezvolte nivelul de cunostinte al audientei vizate legat de un aspect economic, o problema sau o solutie.

Recommended Posts

Leave a Comment

natura comunicarii in afaceri, comunicarea in afaceri, afaceri, comunicare, comunicarea in businessretea de comunicare, retea, comunicare, retea sociala, retea de socializare
%d bloggers like this:
Skip to toolbar