In Blog

Despre ideea de afacere - sursa pentru o buna idee de afacere

Pentru fiecare persoana exista o multime de posibilitati de a-si exploata spiritul antreprenorial intr-o anumita afacere proprie. Aceasta poate alege intre o mare diversitate de servicii pe care le-ar putea oferi potentialilor clienti, sau s-ar putea orienta spre o activitate de productie. Esential insa in alegerea obiectului de activitate al unei firme, de catre un antreprenor, consideram ca trebuie sa fie:

  • – aptitudinile pe care le are, in special in domeniul de activitate al firmei;
  • – resursele de care dispune;
  • – interesul pe care-l manifesta pentru un anumit domeniu;
  • – cunostintele si experienta acumulata intr-un anumit domeniu;
  • – motivatia de a realiza ceva anume.

Sursele pentru o idee buna de afacere sunt multiple. In primul rand acestea pot fi identificate pornind de la abilitatile pe care le are antreprenorul, de la profesia acestuia, de la cunostintele lui profesionale, de la interesele si pasiunile, hobby-urile acestuia. Cele mai mari sanse de reusita exista atunci cand afacerea este initiata intr-un domeniu in care antreprenorul are deprinderi si in care ii face placere sa munceasca.

Pentru a gasi o idee buna de afacere, un viitor antreprenor poate folosi urmatoarele recomandari:

1. In fundamentarea deciziei de a investi intr-un anumit domeniu, este bine sa se porneasca de la pasiuni, interese si aptitudini. Pornind de la o insiruire a pasiunilor, a intereselor, corelate cu aptitudinile pe care potentialii antreprenorii le au se poate ajunge la cateva idei interesante de afaceri. De exemplu, daca o persoana indrageste foarte mult drumetiile, poate sa se gandeasca la infiintarea unei afaceri in domeniul turistic.

Se poate apela la diverse publicatii. In foarte multe reviste, ziare, alte publicatii se prezinta numeroase idei de afaceri. Exista astfel publicatii ca: „Idei de afaceri”, revista „Practic”, diverse reviste economice sau de alta natura in care sunt prezentate, cu lux de amanunte, informatii despre pasii de urmat precum si o estimare a resurselor necesare pentru demararea unei afaceri. Se poate ajunge la o idee de afacere si in urma studierii unor anunturi din „Cartea Galbena”, „Pagini Aurii”, diferite directoare de afaceri, inclusiv de pe Internet, a unor anunturi de mica publicitate din presa, consultarea unor acte normative care prezinta orientativ activitatile in care este permisa autorizarea functionarii unei firme sau autorizarea unei persoane fizice (initial pentru tara noastra H.G. nr. 201/l990 pentru aprobarea normelor de aplicare a Decretului – lege nr. 54/l990, iar dupa abrogarea acestor acte normative, OUG 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre PFA, intreprinderile individuale si familiale). O lista cu activitatile care pot fi autorizate a se desfasura in tara noastra sunt prezentate in anexa Hotararii Guvernului nr. 656/1997 privind aprobarea Clasificarii activitatilor din economia nationala – CAEN, actualizata prin Ordinul presedintelui Institutului National de Statistica nr. 337/2007, clasa de 4 cifre, sau Ordinul nr. 2875 privind stabilirea nomenclatorului activitatilor independente pentru care venitul net se poate determina pe baza normelor anuale de venit.

Exista mai multe site-uri care pot sa va furnizeze o idee sau mai multe idei de afaceri. Daca dati o cautare cu un motor de cautare pe Internet (de ex. Google) cu acesta expresie: „idei de afaceri” veti gasi multe rezultate din care sa puteti lucra.

2. Inspirati-va din ideile de succes ale altor persoane. Afirmatia ca o afacere poate avea succes doar daca se bazeaza pe o idee noua si originala este o mare eroare. De fapt, cu cat ideea a fost mai putin incercata si verificata de alti intreprinzatori, cu atat riscul este mai mare. Pentru acesta, se recomanda sa se realizeze o inventariere a afacerilor apreciate ca avand succes, urmand sa se identifice cele care sunt considerate potrivite profilului intreprinzatorului.

Desigur, afacerea ce se dezvolta nu trebuie sa fie intocmai cu afacerea din care s-a inspirat intreprinzatorul. Acesta, beneficiind de un spirit creativ si inovativ dezvoltat, va putea sa imbunatateasca afacerea din care s-a inspirat. De asemenea, antreprenorul poate sa identifice oportunitati noi de afaceri si sa realizeze astfel o combinare a doua idei de afaceri. Un exemplu de astfel de afacere este „Body Shop”. Firma este cunoscuta in intreaga lume pentru produsele sale. Este vorba de produse cosmetice realizate din ingrediente naturale, obtinute fara a fi testate pe animale. „Body Shop” este, in esenta, o combinatie intre traditia plantelor medicinale si firmele producatoare de cosmetice. Aceste doua laturi au fost integrate intr-o maniera care a permis atat valorificarea recentei orientari a oamenilor spre un stil de viata mai sanatos, cat si exploatarea atitudinii opiniei publice cu privire la cruzimea fata de animale.

3. Identificati o nisa in cadrul pietei. Aceasta inseamna identificarea unor cerinte din anumite segmente de piata care nu sunt satisfacute in prezent de produsele, serviciile oferite de firmele active pe aceea piata. Acest demers nu este deloc unul usor. Se poate porni de la a identifica tendintele care se manifesta la nivel local si national, apeland la diverse buletine de informare (Institutul National pentru Statistica), la presa, la emisiunile economice, la stiri, la ceea ce spun cetatenii.

Dupa ce tendintele au fost identificate se poate incerca identificarea nevoii cu care acestea sunt corelate si astfel, se poate ajunge la una sau mai multe idei de afaceri care sa satisfaca acea nevoie. De exemplu, daca se identifica tendinta de inmultire a delictelor impotriva persoanei, se poate ajunge la identificarea nevoii unei securitati sporite. De la aceasta nevoie se poate ajunge cu usurinta la idei de afaceri cum ar fi: producerea, importul sau comercializarea de produse pentru securitatea locuintei sau a persoanelor, prestarea unor servicii de asigurare a securitatii locuintei sau persoanei.

4. Achizitionarea unei francize. Franciza este o relatie de afaceri intre un francizor (detinatorul unei marci sau al unei metode de afaceri) si un francizat (un operator local al acelei firme). Francizatul se obliga sa plateasca francizorului o anumita suma de bani in schimbul dreptului de a utiliza marca sau metoda de afaceri sau pe amandoua. Plata se face de obicei sub forma unei taxe initiale, urmata de procente cuvenite din volumul vanzarilor sau dintr-un alt indicator economic similar.

Principalul avantaj al lansarii in afaceri prin achizitionarea unei francize este acela ca metoda de afaceri este una verificata. Aceasta inseamna ca sansele de reusita sunt mai mari decat in cazul pornirii afacerii de la zero. Amestecul francizorului in afacere se limiteaza la instruirea francizatului cu privire la gama de produse si servicii, politica de preturi, marimea si arhitectura spatiilor, dotarilor, dar, uneori acesta poate impune pana si uniforma angajatilor. De asemenea, se mai pot oferi sfaturi cu privire la management, instruirea angajatilor, politica de servicii post-vanzare, contabilitate, etc.

Francizorii mari ofera, de obicei, sprijin sub forma de campanii publicitare si de promovare a vanzarilor. Dezavantajul major al francizei este ca firma nu va apartine niciodata cu adevarat antreprenorului. Prin inflexibilitatea francizorului care nu ia in considerare schimbarile din mediul de afaceri caracteristic zonei in care opereaza afacerea, va poate afecta negativ firma. Faptul ca profitul obtinut nu va apartine in totalitate, reprezinta un alt dezavantaj major al francizei.

5. Cumpararea unei firme deja existenta. Nu se poate apela la aceasta cale doar atunci cand ideea de afacere se refera la un produs sau serviciu complet nou. Principalul avantaj al cumpararii unei firme deja existente este operativitatea. Astfel, nu mai este necesar sa cautam un spatiu si nici dotarile potrivite. Toate acestea exista. De asemenea, avem furnizori si clienti, iar afacerea se deruleaza din prima zi a achizitiei. In cazul infiintarii unei firme, nivelul veniturilor care sa egaleze costurile, (pragul de rentabilitate) se obtine numai dupa o perioada de timp situata, de obicei, in intervalul de la trei pana la sase luni. Un alt avantaj este acela ca exista o baza pentru dezvoltarile ulterioare. Nu numai avantaje putem avea cand decidem sa achizitionam o firma deja existenta.

Dezavantajele potentiale se refera la urmatoarele:

  • – uneori este mai ieftin sa pornim de la zero si sa achizitionam exact ce spatii si dotari dorim;
  • – este posibil ca situatia financiara viitoare a firmei sa nu mai fie identica sau macar apropiata de cea trecuta, pe care am analizat-o la achizitie;
  • – este posibil sa nu cunoastem toate informatiile cu privire la dezvoltarea locala si sa nu stim ca in viitor se vor construi noi magazine, chiar langa cel achizitionat de noi, acest lucru afectand desigur nefavorabil cifra noastra de afaceri.

Daca in urma studiului multiplelor surse de idei de afaceri s-au identificat mai multe astfel de idei, este necesar ca intreprinzatorul sa le analizeze iar in final sa decida care va fi linia viitoare de actiune. O serie de factori pot fi astfel identificati ca avand influenta asupra acestei decizii. Factorii decizionali pot fi grupati in doua mari categorii:

  • – considerente personale;
  • – considerente de afaceri.

Includem in categoria considerentelor personale:

  • – aptitudinile;
  • – interesele;
  • – obligatiile personale.

Aptitudinile personale ale intreprinzatorului in domeniul in care afacerea va functiona sunt deosebit de importante pentru succesul acesteia. Un intreprinzator va depune un efort mult redus daca activeaza intr-o afacere in care are aptitudini decat unul care nu detine cunostinte si nici deprinderi pentru domeniul respectiv. In aceste conditii este lesne de inteles ca sanse mai mari de reusita in afaceri are intreprinzatorul care detine aptitudinile necesare afacerii.

Interesele. Este indicat ca lansarea intr-o afacere sa se faca intr-un domeniu in care intreprinzatorul are aptitudini si in care ii place sa munceasca. Daca pentru fiecare potentiala idee de afacere se incearca identificarea activitatilor zilnice necesare si se constientizeaza incompatibilitatea dintre acestea si personalitatea intreprinzatorului, se recomanda orientarea spre alte afaceri. In conditiile in care se stie ca, in special la inceputul fiecarei afaceri, volumul necesar de munca din partea intreprinzatorului este impresionant este necesar pentru ca acesta sa poata face fata solicitarilor sa indrageasca ceea ce trebuie sa faca in firma. In caz contrar toata mobilizarea sa nu va reusi sa conduca la rezultate acceptabile.

Obligatiile personale. In actiunea de identificare a unei idei de afaceri trebuie sa tina seama si de masura in care intreprinzatorul este sprijinit de familie si prieteni in dificilul demers in care se angreneaza. Fara o sustinere reala din partea celor apropiati, orice initiativa de lansare intr-o noua afacere are mari sorti de esec. De aceea, in fundamentarea deciziei de a investi intr-o anumita afacere trebuie sa se tina seama de volumul de activitate pe care aceasta o impune si de modul in care intreprinzatorul poate face fata acestuia tinand cont de obligatiile sale familiale.

Includem in categoria considerentelor de afaceri:

  • – existenta pietei pentru produsul sau serviciului oferit;
  • – capitalul disponibil;

Existenta pietei pentru produsul sau serviciului oferit. Nici o afacere nu este viabila daca ceea ce se produce nu se poate valorifica pe piata. Este deosebit de important ca in decizia referitoare la ideea de afaceri ce va fi pusa in aplicare, intreprinzatorul sa se gandeasca la posibilitatile de valorificare a bunurilor sau serviciilor noii afaceri. Acestea aspecte sunt subiect de analiza si studiu, iar informatiile obtinute se prezinta intr-o parte distincta a planului de afaceri, aceea in care se analizeaza piata produsului sau a serviciului in cazul in care se utilizeaza un astfel de instrument pentru evaluarea unei idei de afaceri.

Capitalul disponibil reprezinta un mare obstacol in alegerea unei anumite idei de afaceri. In acest sens este necesar ca sa se estimeze cat mai realist resursele necesare pentru fiecare idee potentiala de afacere. In urma compararii acestui necesar cu resursele disponibile ale intreprinzatorului se poate decide care din ideile de afaceri pot fi puse in practica cu sanse reale de succes si care nu. Estimarea resurselor disponibile ale intreprinzatorului trebuie sa tina seama atat de bunurile in natura care pot participa la afacere cat si de disponibilitatile proprii ale acestuia sau care pot fi atrase in afacere. Aici pot fi incluse eventualele credite sau imprumuturi la care intreprinzatorul are acces.

Dupa ce un intreprinzator s-a autoanalizat si a ajuns la concluzia ca detine un minim necesar de calitati si abilitati personale pentru a demara o afacere, ca are o motivatie puternica pentru a fi propriul patron, dupa ce a analizat mai multe optiuni de afaceri si s-a oprit asupra unei idei pe care doreste sa o dezvolte intr-o afacere, este necesar ca sa evalueze in detaliu ideea de afaceri aleasa, inainte de a porni la drum.

Instrumentul care permite intreprinzatorului o buna evaluare a unei idei de afaceri este planul de afaceri. Dupa ce s-a intocmit un astfel de instrument si informatiile culese aici au confirmat ca exista sanse reale ca noua afacere sa reprezinte un succes, se poate proceda la autorizarea functionarii afacerii sub forma unei societati comerciale. In capitolele urmatoare sunt prezentate informatii cu privire la posibilitatile pe care un intreprinzator le are in a-si autoriza functionarea si informatii cu privire la intocmirea unui plan de afaceri de calitate.

Recommended Posts

Leave a Comment

aspecte ale comunicarii, comunicare, comunicarea in business, comunicarea in afaceriideea de afacere, idei de afaceri, intelegerea mediului de afaceri
%d bloggers like this:
Skip to toolbar